tecnologia 2n eso

                                  

                                               MÀSCARA

 A classe de tecnologia amb el Cesc hem vist un vídeo de la peste negra. Les mascares les portaven els metges per  protegir-los de l'aire podrit. Crec que el Cesc ens ha fet fer una màscara perquè nosaltres ara estem amb el tema de la Cóvid-19 i també hem de portar la màscara per protegir-nos.




El treball l'he fet amb l'Ivan i una petita ajuda del meu pare.
Primer vam comprar espuma eva, vam marcar els patrons els vam retallar i els vam enganxar amb cola de contacte, vam passar una bona estona.





                   FITXA 1:VOLAR NO ES CAURE

                       Molinet de origami

   MATERIAL:
   Full de paper
   Tisores
    pal
    chincheta

PROCEDIMENT 

a) 
Comença amb un tros de paper quadrat. Aquest pot tenir la mida que vulguis, encara que el millor serà un voltant de 15 cm (6 polzades). [1] Opta per un paper colorit. La millor opció és un paper de doble cara dels que es fan servir per fer llibres de retallades pel fet que tenen dissenys en amb dós costats.



B)Traça quatre línies en diagonal des de les cantonades de l'quadrat cap al centre. Col·loca una regla sobre el paper de manera que s'estengui des de la cantonada superior esquerra fins a la cantonada inferior dreta. Ajudant-te amb la regla, traça una línia polida. Repeteix el procediment des de la cantonada superior dreta fins a la cantonada inferior esquerra. [2]
Així mateix, pots doblegar el tros de paper dues vegades d'una cantonada a una altra per així formar una X. [3]





C) Curta per cada línia fins a cert punt. Deixa de tallar a una distància d'entre 1 i 2,5 cm (0,5 a 1 polzada) de el centre. No has de tallar fins el centre, ja que això farà que el molinet s'ensorri.



D)Porta una que una altra cantonada cap al centre. En el paper hi haurà cantonades curtes i grassonetes i també cantons llargues i primes. Vés amb compte de portar únicament aquestes últimes cantonades cap al centre i que totes elles quedin superposades allà. [4]
No has de doblegar el paper, ja que aquest ha de romandre corb.



E)Introdueix una tatxa pel centre. Aquesta ha de travessar les quatre cantonades i sortir pel centre de el paper. Fes girar la tatxa en el paper perquè el forat es faci més ample. [5]



F)Col·loca alguns comptes petites a l'extrem de la tatxa. Només seran necessàries entre 1 i 3 comptes i has de tenir cura de que totes tinguin la mateixa forma i grandària. Aquestes ajudaran que el molinet de vent quedi separat de l'talòs i pugui girar.
No has de fer servir comptes tipus poni, ja que aquestes són massa grans.




G)Fes un forat pilot al talòs. Amb una tatxa, fes un forat a aproximadament 1 cm (0,5 polzades) de la punta de l'talòs. [6] Per a això, pressiona la tatxa contra ell fins que quedi enganxada i després dóna-li un cop lleuger amb un martell. Quan acabis, retira.
Per evitar que el talòs es trenqui, remójalo primer en aigua tèbia durant uns minuts.


I aquí teniu el meu Molinet de origami 






               FITXA 2: FER QUE CAIGUIS ON VULGUIS?

 Material 

full de paper, tisores, goma d'enganxar 

Procediment 

A) Fes una marca amb guix al terra. Retalla un quadrat de paper i deixa'l caure sobre la marca vàries vegades. 

B) Doblega el paper tal i com s'indica a la imatge 1. 

C) Enganxa amb cola el triangle format i retalla el paper sobrant. El resultat ha de ser com el que es mostra a la imatge 2. 

D) Deixa caure la piràmide sobre la marca del terra diverses vegades 

E) Ara, inclina la piràmide abans de deixar-la anar i observa el que passa.

Qüestions 

1. Es pot controlar la caiguda del paper a l'etapa A? 
No, perqué el paper és pla , i fa que l'aire el mogui.

 2. Ho pots fer a la D? 
Sí, perqué la forma que té fa que talli l'aire. 

 3. A què creus que és deguda la diferència? 
Per la forma que tenen las piramides

 4. Què passa en inclinar la piràmide?
   Que pots controlar la caiguda, per la seva forma de piràmide. 

             AQUI TENIU LA MEVA PIRÀMIDE DE ORIGAMI







M'HA VA QUEDAR MOLT BE LA PIRÀMIDE ESTIC CONTENT

FITXA 3: CAIGUDA SOTA CONTROL

 Material :full de paper, tisores, regle i clip 

Procediment 
1. Talla el paper tal i com s'indica a la imatge 3, i doblega per la línia de punts. 

2. Reprodueix l'objecte de la imatge 4, i posa un clip a la part de baix. 

3. Deixa caure l'helicòpter. Ajusta les “ales” perquè inverteixi el sentit de gir. 

4. Fes proves modificant el nombre de clips i canviant la llargada de les ales. 




        Qüestions:                                                                        1. Com has aconseguit invertir el sentit de gir? 
Ho he aconseguit ajustant les ales cap a l'altre costat. L'helicòpter gira gràcies a les seves aspes, ja que al caure cap a baix, xoquen amb l'aire i això fa que es  girin. 

2. Què passa quan canvies el nombre de clips?
 Quan més clips hi ha, l'helicòpter cau més ràpid i recte, perquè al donar-li més pes, la Terra li atrau més força i fa que caigui més ràpid i rec

 3. Què passa quan escurces les ales?               

 Doncs a mi el que em va sortir era que ja no girava tant com abans i també anava més ràpid, crec que és perquè tenia menys superfície de contacte amb l'aire, i en ser més curt, no té tanta força per fer que giri tot l'helicòpter.  

A mi el Taketombo no m'ha donat temps de fer-ho perquè vam estar confinats tota la classe i con que va haver tres dies que no vam anar a la aula de tecnologia pel confinament llavors con que ara ja estem amb les ultimes fitxes ja no m'arrisco a fer-ho. Però os deixo una mostra de com es fa.




FITXA 4: TOT CAU IGUAL DE RÀPID ?


Material 

tisores, compàs, cartolina (30x30 cm), film transparent, cinta autoadhesiva, fil de cotó, clips, cronòmetre, regle 

Procediment 

1. Dibuixa sobre la cartolina un cercle de 30 cm de diàmetre i retalla'l. 

2. Amb l'ajuda de la peça anterior, retalla un cercle de film de la mateixa mida. 

3. Enganxa al film mitjançant la cinta autoadhesiva 8 tires de fil de cotó de 35 cm de llarg, tal i com es mostra a la imatge 5. 

4. Lliga els extrems lliures dels fils i posa-hi 3 clips (imatge 6). 

5. Deixa caure el paracaigudes i mesura el temps de caiguda. Repeteix el procés 3 vegades i calcula el valor mig. 

6. Afegeix tres clips més i repeteix el pas anterior. 

7. Afegeix uns altres tres clips, i torna a repetir la sèrie de llançaments. 

8. Deixa només 3 clips a l'extrem dels fils, i retalla un forat de 2 cm de diàmetre al centre del disc de plàstic. Mesura tres vegades el temps de caiguda. 

9. Treballa ara amb un disc de 15 cm de diàmetre, i refés les etapes 1 – 5. 

NOTA:

tots els llançaments s'han de realitzar des de la mateixa alçada. 





                    FITXA 5: UN PLANADOR DE PAPER

Material:  full de paper, cinta autoadhesiva, tisores 

Procediment: 

1. Doblega el paper per la meitat 

2. Obre el paper, i doblega'l com a la imatge 7.

 3. Doblega l'altra meitat. 4. Torna a doblegar el costat esquerre. 

5. Repeteix l'operació amb el costat dret. 

6. Doblega el model pel mig perquè quedi com el de la imatge. 

7. Doblega la falda de l'esquerra per fer una ala. 

8. Doblega l'altra falda.

 9. Doblega les ales cap dalt lleugerament, i enganxa els dos costats amb cinta autoadhesiva. 

Recomanacions pel vol 

1. Si el teu planador perd velocitat, afegeix clips a la punta fins que planegi. 

2. Si el teu planador cau en picat, doblega cap amunt una mica les ales, i si tot i així encara pica, talla el paper per la punta.




Qüestions 

1. Mesura el temps de vol (des de l'instant del llançament fins la caiguda a terra). Com podries augmentar-ho? 

2. El temps de vol més gran correspon necessàriament a la major distància recorreguda?

Comentarios

Entradas populares